وبلاگ

آبان ۲۷, ۱۳۹۷

نهمین- یازدهمین دوره مسابقه PYPT

نتایج IYPT/ 2018 چین

شرایط شرکت دریازدهمین دوره مسابقه PYPT برای رده سنی 16 تا 19 سال و نوجوانانی که درمرحله ورود به دانشگاه هستنددر زیر آمده است. کسانی که مایلند با آمادگی کامل در مسابقات این دوره شرکت کنند می توانند در کارگاه فیزیک که توسط اساتید مجرب برگزار می گردد شرکت کنند.

جهت انتخاب تیم اعزامی به سی و یکمین دوره مسابقه بین المللی IYPT در چین ، کلیه علاقه مندان می توانند در مسابقه PYPT شرکت کنند. علاقه مندان طبق قوانین این دوره می توانند با ارسال مسائل خود در این مسابقه شرکت کنند تا اجازه ثبت نام داشته باشند .

-ارسال حل 1 مساله از 17 مساله IYPT 2018 برای هر یک از اعضای تیم و 2 مساله برای انفرادی ها مطابق فرمت

-بررسی پدیده به صورت علمی وکامل و پارامترهای تأثیر گذار

– آزمایشات کامل به همراه نتایج بدست آمده و مقابسه های انجام شده بین آزمایش و تئوری

– رسم نمودارها، مدلسازی، تئوری مسئله

-نوآوری در حل مساله

– فیلم ها و عکس های ضمیمه شده

جوایز این دوره PYPT

-مدال طلا به 4 تیم نخست

– مدال نقره به تیم های رتبه پنجم تا نهم

– مدال برنز به تیم های رتبه دهم تا دوازدهم

– اهدای گواهینامه بین المللی به کلیه شرکت کنندگان

– بورسیه نفربرگزیده علمی- اخلاقی تیم اعزامی به IYPT

– چاپ مقالات برگزیده در ژورنال های بین المللی

قوانین جدید جهت انتخاب تیم IYPT

توجه داشته باشید 4 تیم نخست در مسابقه جزء 30 نفر اولیه شرکت کننده در کارگاه می باشند و امتیازات مرحله اول و دوم جهت انتخاب نفرات بعدی تا 30 نفر می باشد.

مرحله اول:

کلیه علاقه مندان می توانند در قالب تیمی(3 تا 5 نفر) و یا انفرادی دراین مرحله شرکت کنند.

– مقالات در یک تیم نباید تکراری باشدو همه مقالات اعضای یک تیم به همراه فرم ثبت نام ، اسکن شناسنامه و یک عکس یک جادر قالب rar باید ارسال شود.

– انفرادی ها باید هر کدام دو مقاله ارسال کنند.

– فرمت ارسال مقاله برای هر دو دسته فوق یکسان است که از بخش پیوست این صفحه می توانید آن را دانلود کنید( فقط یک صفحه). توجه کنید که مسائل خارج از این فرمت پذیرفته نمی شوند.

– مهلت ارسال مقالات طبق فرمت اعلام شده : ساعت 24 روز شنبه 20 آبان 1396 ( این تاریخ به هیچ وجه تمدید نمی شود)

– اعلام نتایج نهایی مقالات پذیرفته شده: ساعت 24 روز جمعه 26 آبان 1396

– مهلت ثبت نام پذیرفته شدگان: 27 آبان 1396 با واریز هزینه ثبت نام و ارسال اسکن فیش واریزی( این تاریخ به هیچ وجه تمدید نمی شود)

مرحله دوم:

زمان برگزاری مرحله دوم: 23 آذر 1396( این تاریخ به هیچ وجه تمدید نمی شود)

ثبت نام شدگان و پذیرفته شدگان مرحله اول ،در دو بخش عمومی و تخصصی سوالاتی را در مرحله دوم پاسخ می دهند.

بخش عمومی: کتاب فیزیک دبیرستان، کتاب هالیدی و ریاضی توماس

بخش تخصصی: سوال مرتبط با فیزیک مساله حل شده IYPT برای هر نفر

بر اساس میانگین نمره تیمی در مرحله اول و دوم تیم هایی که حد نصاب را بدست آورده باشند برای شرکت در مرحله اجرایی مسابقه طبق قوانین بین المللی شرکت می کنند . هر تیم کلیه نقش های Rep ، Opp و Rev را می پذیرد. همه اعضای تیم باید حد اقل یک بار ارائه نقش داشته باشند تا بتوانند توانایی های خود را در مقابل داوران به نمایش بگذارند.

مرحله سوم:

زمان برگزاری مسابقه: 12 و 13 بهمن 1396

افرادی که در قالب تیمی شرکت نمی کنند به صورت انفرادی در این مرحله مصاحبه می شوند.

مرحله چهارم:

انتخاب 30 نفر برتر با مجموع امتیازات کسب شده در مراحل مختلف مسابقه جهت شرکت در کارگاه های آمادگی IYPT. کارگاه ها در دو بخش برگزار می گردد:

1- کارگاه فیزیک عمومی به زبان انگلیسی

2- کارگاه تخصصی سوالات حل شده

برنامه  کارگاه ها:

30 نفر برگزیده در کارگاه فیزیک عمومی و تخصصی شرکت می کنند و پس از طی دوره در یک آزمون شرکت می کنند تا 20 نفر از بین آنها انتخاب شوند.

استاد تاریخ کارگاه فیزیک عمومی
آقای دکتر کسری فرائین 3/12-10/12-17/12- 24/12 ( 3 جلسه 2 ساعته در هر روز اعلام شده)
استاد تاریخ کارگاه فیزیک تخصصی
آقایان دکتر محمد قربانی، حسین سالاری و محمد مهدی شریعتمدار 4/12- 11/12- 18/12- 25/12 ( 3 جلسه 3 ساعته در هر روز اعلام شده ، در هر جلسه هر دو استاد بر اساس مسائل حل شده با 10 نفر کلاس برگزار می کنند)

20 نفر منتخب در کارگاه تخصصی با حضور 4 استاد شرکت می کنند تا پس از دو ماه فروردین و اردیبهشت در آزمون انتخاب 5 نفر نهایی شرکت کنند.

اساتید تاریخ کارگاه تخصصی
آقایان دکتر محمد قربانی، کسری فرائین، حسین سالاری و محمد مهدی شریعتمدار فروردین و اردیبهششت 1397 هر هفته برای هر 10 نفر کلاس 3 ساعته با 2 استاد برگزار می شود

دوره نهایی آموزش 5 نفر نهایی منتخب در تیر ماه به مدت 4 جلسه 4 ساعته برگزار می گردد.

اعضای کمیته اجرایی یازدهمین دوره PYPT:

کلیه تصمیمات و قوانین مسابقه داخلی توسط کمیته اجرایی در هر سال تصویب می گردد. این اعضا ترکیبی از 2 نفر از اعضای هیات مدیره موسسه و همکارن ما می باشد که در هر سال از سوی مؤسسه معرفی می گردند . در این دوره همکاران مؤسسه عبارتند از :

1- آقای دکتر محمد قربانی (دکترای فیزیک و پژوهشگر فوق دکترا دانشگاه صنعتی شریف ، محقق در IPM)

Postdoctoral Researcher,

Physics Department, Sharif University of Technology (SUT), Tehran, Iran

National Condensed Matter Lab (NCML), Institute for Research in Fundamental Sciences (IPM), Tehran, Iran

2- آقای دکتر کسری فرائین ( دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، ارائه پروژه و حضور در دانشگاه هاروارد ، دانشجوی میهمان دردانشگاه ETH زوریخ سوئیس)
Kasra Farain, PhD student of Physics, Department of Physics, Sharif University of Technology
3- آقای دکتر حسین سالاری( دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، محقق در IPM)

Workshop schedule 2018

_____________________________________________________________________

نتایج IYPT 2017 سنگاپور

برگزاری دهمین دوره مسابقه PYPT :در این دوره شرکت کنندگان در دو گروه A و B مسائل انتخابی خود را به مؤسسه از طریق ایمیل ارسال می کنند . مسائل پس از ارسال امتیاز بندی شده و سپس از شرکت کنندگان هر گروه به صورت جداگانه جهت مصاحبه حضوری دعوت می شود تا در تاریخ تعیین شده به ارائه مسائل خود به زبان فارسی و یا انگلیسی بپردازند. در نهایت کسانی که امتیاز حد نصاب را کسب کرده اند به صورت تیمی دسته بندی می شوند و با یکدیگر طبق قوانین مسابقه با گرفتن نقش های Rep و Opp به رقابت می پردازند. تیم های نهایی به مسابقه جهانی IYPT 2017 سنگاپور و AYPT 2017 اتریش اعزام می شوند.

مهلت ثبت نام و ارسال مسائل: 27 آبان 1395

توجه: مدارک ثبت نام و مسائلی که بعد از این تاریخ ارسال شوند در مسابقه شرکت داده نمی شوند . در این مرحله گزارش مختصری از مسائل انتخابی توسط هر فرد شرکت کننده دریافت می شود تا تقسیم بندی تیم های انتخابی جهت مسابقه مشخص گردد.

زمان مصاحبه حضوری و غیر حضوری: 29 آبان 1395

برگزاری مسابقه مرحله اول: شروع 4 و 5 آذر 1395 و بر اساس تقسیم بندی گروه های A و B تا پایان آذر ادامه دارد

برگزاری مرحله نهایی مسابقه: هفته اول بهمن 1395

توجه: ثبت نام کنندگان پس از ارسال مدارک به همراه مسائل تاییدیه ارسال را از طریق ایمیل دریافت می کنند در غیر این صورت باید از طریق تماس با مؤسسه این تاییدیه را دریافت کنند.

Draft_2017_IYPT_Reference_kit

_________________________________________________________________________________

نتایج IYPT 2016

نهمین دوره مسابقه فیزیک PYPT در سال 1394 و در دو بخش فارسی و انگلیسی به صورت همزمان برگزار می گردد تا تیم منتخب به بیست و نهمین دوره مسابقه بین المللی IYPT که در روسیه برگزار می گردد اعزام شود.

نهمین دوره PYPT پانزدهم و شانزدهم بهمن 1394 همزمان با دومین دوره مسابقه فیزیک دانشجوییIRPT

دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

با همکاری کانون دانش آموختگان دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

در مرحله اول نوجوانان علاقه مند به شرکت در مسابقه با ارسال حل یکی از مسائل از بین 17 مسئله جهانی این مسابقه به صورت فردی و ارسال آن از طریق ایمیل به مؤسسه اجازه ورود به مسابقه را خواهند داشت. طبق قوانین PYPT 1394 افراد ی که مجوز حضور در مسابقه را دریافت می کنند به صورت تیمی در طی مراحل مختلف در مسابقه شرکت داده شده و با دیگر تیم ها به رقابت می پردازند. اعضای تیم بین 3 تا 5 نفر و از نوجوانان 16 تا 19 سال می باشد.

برگزیدگان به مسابقات جهانی2016 IYPT روسیه و2016 AYPT اتریش راه می یابند.

مهلت ثبت نام: 30 مهر 1394 ( فرم ثبت نام را از قسمت پیوست دانلود و پس از تکمیل به آدرس ایمیل موسسه ارسال کنید. همراه ارسال فرم ثبت نام شماره پی گیری فیش واریزی و یا 4 رقم آخر شماره کارت نیز الزامیست.

مهلت ارسال حل مسئله: 20 آذر 1394

زمان مسابقه: 15 و 16 بهمن 1394

مکان مسابقه: دانشکده فیزیک دانشگاه تهران ، بالاتر از بزرگراه جلال آل احمد، انتهای خیابان کارگر شمالی قبل از سازمان انرژی اتمی ایران روبروی خیابان نوزدهم

همکاران در شهر ستان ها می توانند با ارسال پوستر و یا آگهی های خود در این قسمت دیده شوند .

از علاقه مندان به داوری در مسابقه جهانی IYPT دعوت به عمل می آید تا در صورت دارا بودن شراط زیر CV خود را به مؤسسه ایمیل کنند تا از واجدین شرایط جهت همراهی تیم دعوت به عمل آید.

– دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد و یادکتری در فیزیک و یا (آموزش فیزیک با حد اقل 3 سال سابقه آموزشی)

– تسلط به زبان انگلیسی (تخصصی و محاوره ای)

سال جهانی نور IYL 2015 و جایزه ویژه به برترین عکس اپتیکی

در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳ در ۶۸ امین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل ( UN ) سال ۲۰۱۵ به عنوان سال جهانی نور و تکنولوژی های نور پایه ( IYL2015) اعلام شد. انتخاب این سال به عنوان سال جهانی نور از طرف سازمان یونسکو به منظور پاسخگویی به سؤال­های مطرح شده مانند اینکه تکنولوژی­های نوری چه قدمهای مؤثری را در راه تلاشهای انسان برای تأمین انرژی، تحصیلات، کشاورزی، اقتصاد و سلامت برداشته و چه راه حل­ هایی را پیشنهاد می­کند، می باشد .
در این راستا علاقه مندان با ارسال عکس های خود در ارتباط با موضوعات اپتیکی مسائل هشتمین دوره PYPT و یا دوره های قبل در مسابقه عکس اپتیکی که به موازات مسابقه PYPT برگزار شد شرکت کردند.

شرایط ارسال عکس ها:

  • حداکثر حجم مجاز برای هر عکس 2mb می باشد.
  • فرمت عکس های ارسالی حتما می بایست با فرمت JPG و یا PNG باشد.
  • از ارسال همزمان چندین عکس در قالب یک فایل جدا خودداری نمایید.
  • عکس‌های برگزیده به صورت نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و به بهترین عکس جایزه اهدا می گردد.
  • ارسال عکس ها می بایست تنهااز طریق ایمیل صورت پذیرد.

مؤسسه به مناسبت IYL 2015، جایزه ویژه ای در 2015 PYPT جایزه ویژه به مقاله انتخابی با عنوان Circle of Light که توسط امیر حسین عبادی در هشتمین دوره مسابقه PYPT حل و به عنوان یکی از اعضای تیم منتخب ایران در IYPT 2015 شرکت نمود، اهدا کرد.

About the Year of Light

On 20 December 2013, The United Nations (UN) General Assembly 68th Session proclaimed 2015 as the International Year of Light and Light-based Technologies (IYL 2015). This International Year has been the initiative of a large consortium of scientific bodies together with UNESCO, and will bring together many different stakeholders including scientific societies and unions, educational institutions, technology platforms, non-profit organizations and private sector partners. In proclaiming an International Year focusing on the topic of light science and its applications, the United Nations has recognized the importance of raising global awareness about how light-based technologies promote sustainable development and provide solutions to global challenges in energy, education, agriculture and health. Light plays a vital role in our daily lives and is an imperative cross-cutting discipline of science in the 21st century. It has revolutionized medicine, opened up international communication via the Internet, and continues to be central to linking cultural, economic and political aspects of the global society.

To celebrate IYL 2015 an online exhibition will be on IYL 2015 during 8th PYPT and the best photo will be given special prize in PYPT 2015.

First Iran Physicists’ Tournament, IRPT and International Year of Light 2015 in EPS

فیزیکدانان جوان IYPT/PYPT